Flasketræning

20. maj 2016

Alder:
8 mdr.

Flasketræning

Hej Helen

Jeg skriver, fordi vi simpelthen er nødt til at lære vores datter at tage en flaske. Indtil nu har alle forsøg fejlet, og jeg føler mig så opgivende, ifht. hvordan jeg/vi skal gribe det an.

Vores datter er nu 8 1/2 måned, og er blevet ammet fra dag 1. De første 2 måneder med ammebrik, fordi vi fik den dårlige vane med hjem fra hospitalet, men siden uden problemer uden.
Men fordi afvænningen fra brikken fyldte så meget i starten, gik der lang tid, før vi prøvede at give hende både sut og flaske. Om det er derfor ved jeg ikke, men den dag i dag, har vi ikke kunne få hende til at tage nogen af delene.

Sutten ville være rar, da det kan være svært at få hende til at falde i søvn, uden der enten er amning eller bevægelse (vogn eller vugge) involveret, men vi prøver nu istedet at være systematiske med hendes egen seng og en suttekludsbamse. Det virker ok lovende, så her klarer vi os.

Men den manglende mulighed for sutteflaske, er ved at blive et stort problem.

Vores datter har fra start været meget glad for at blive ammet, og er også blevet en ret stor pige på den måde. Hun er 8 1/5 måned, og vejer 10,1 kg.

De mange amninger har gjort, at jeg har været ekstremt låst, og det har været svært for andre at hjælpe med at tage over mere end højst et par timer af gangen.

Fra hendes 2. til 3. måned forsøgte vi et væld af gange, men uden held. Nogen gange lykkedes det, at få hende til at tage en smule, men oftes resulterede de hjerteskærende forsøg i, at vi måtte hælde mælken ud og amme i stedet.

Det var med min mælk vi prøvede, så til sidst blev alt det hårde arbejde med både udpumpning og fejlslagne forsøg for meget, og vi opgav. Vi nærmede os 4 måneder, og vi troede grød ville gøre en forskel.

Fra hun var 4-6 måneder var vi dog på New Zealand og besøge familie, og her blev vi på det kraftigste opfordret til at vente til 6 mdr med overgangskost, da hun virkede til at vokse så fint.

Og da vi alle 3 alligevel var sammen hele tiden, var amningen jo sådan set ikke noget problem.

Da vi kom hjem og hun kort efter fyldte 6 mdr., gik vi i gang med overgangskosten, men desværre viste det sig ikke helt så aflastende som vi havde håbet.

Vores datter har fra start afvist ske meget systematisk, så i stedet begyndte vi tidligt med diverse dampede og kogte hele grøntsager og fisk, som hun selv har spist med hænderne.
Den har fremgangsmåde har virket godt på den måde, at hun både er glad og nysgerrig under måltiderne, og som motorikken skrider frem af, kommer der også mere og mere ned.

Ved 7 mdr. begyndte hun at kunne spise med gaffel selv, og enkelte gange lykkedes det nu også, at få hende til at tage et par mundfulde med ske (prøver stadig med grød/mos ligende ting ved de fleste måltider).
Men langt de fleste måltider virker stadig til at have mere karakter af leg, end noget hun spiser sig mæt af.

Så det er sagt, så er det dog ikke mange amninger, det indtil videre er lykkedes at komme af med. Og jeg er som mor ved at blive "kvalt" i, at jeg fx aldrig kan have en aftale om aftenen, hvilket er det eneste tidspunkt, hvor min mand kan hjælpe med at passe (også i weekenderne). Derfor er drømmen om at hun vil kunne lære at tage en ...

Annonce

... sutteflaske meget meget stor.

Vi har derfor netop taget træningen op igen, og her bare efter 3 dages forsøg, er jeg allerede dybt frustreret. Hun er meget meget afvisende.

Her er hvordan vi har forsøgt de sidste 3 dage:

Lørdag Inden eftermiddagslur: Min man prøvede at give hende en flaske med min mælk, i den stol jeg plejer at aften amme hende i. Hun afviste totalt, og hun faldt ikke i søvn efterfølgende. En time senere prøvede jeg. Igen uden held. Det endte med at jeg ammede, og hun faldt i søvn.

Søndag Inden eftermiddagslur: Min mand prøvede at give hende flaske med modermælkserstatning. Da hun afviste, tog jeg over. Igen uden held. Derpå forlod jeg lejligheden og min mand fortsatte med at prøve, men stadig uden held. Hun endte med at falde i søvn uden mælk (og i stedet måtte jeg amme hende om eftermiddagen, hvilket jeg ellers nu ofte lykkedes med at springe over.

Mandag Inden formiddagslur: Jeg prøvede at give hende flaske med modermælkserstatning. Efter et meget langt forsøg endte jeg med at måtte opgive, og i stedet prøvede jeg at få hende til at falde i søvn uden. Dette viste sig at være umuligt, og til sidst opgav jeg og ammede. I alt brugte vi på den måde 2 timer fra start forsøg med flaske til hun sov, og det var rigtig hårdt for os begge.

(Vi er gået over til MME, fordi det bare gør det så meget hårdere, når alt arbejdet ender med spildt mælk i vasken)

På den ene side har jeg så uendelig meget lyst til at give op, men på den anden har jeg så utrolig meget brug for også selv at kunne få noget luft engang imellem.

Er det umuligt at lære hende flasken så sent, og hvordan skal vi gribe det an?

Hendes dagsplan ser nogenlunde sådan her ud:

Morgenmad ca. 7.30 - 8: Bolle med smør eller pålæg, æg, frugt, kogte grøntsager eller lignende. Nogengange også grød, men det rører hun som regl ikke. Vand af kop.
Morgenmad spiser hun normalt ikke meget af.

Ca. kl 9: forsøg på at give hende frugt og vand af kop. Som regel vil er hun dog for træt til ville røre det. Istedet ammes hun og puttes til ur.
(Sover 45 min - 1 time)

Ca. 11.30/12: Frokost. Mad fra aftenen inden, kogte grøntsager, rugbrød og lignende. Vand af kop.

Mellem 13 og 14 afhængig af humør: Ammes og puttes til eftermiddagslur.

Ca. kl 16. Frugt, bolle evt. grøntsagsmos i 'sugepose'

(Den sidste måned er det mange dage lykkes af springe amning over indtil sengetid)

Kl 18: Aftensmad. Det samme som os. Ofte nogen med kogte grøntsager og fisk

Mellem 19 og 20: Aften amning.
Dette tager som regel en time, hun spiser knap 30 min på hver side. Falder ofte direkte i søvn efter, og bliver lagt i sin egen seng.

Herefter ser nætterne meget forskellige ud.
På nuværende tidspunkt hun ammet 1 til 2 gange fra putning og frem til morgenmad.
Det er vidt forskelligt hvornår hun vågner 1. gang, men på det sidste er det blevet allerede omkring kl 23. første gang.
(Nogen gange kan hun så klare sig helt frem til morgenmad uden amning herfra. Andre gange får hun igen på et tidspunkt mellem 3 og 6. Nogen gange første gang kl 3)

Har du nogen råd til, hvordan vi kan gribe det an, så det er muligt for mig, at få en lille smule mere frihed ind i hverdagen?

Bedste hilsner
Cecilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.